- Startup Lucid Motors is een rijzende ster op het gebied van elektrische auto’s, maar wordt geconfronteerd met hoge nikkelprijzen, net als andere fabrikanten.
- “Ik denk dat onverstandig zou zijn om te zeggen dat we nooit onze prijzen gaan verhogen”, zegt CEO Peter Rawlinson tegen persbureau Reuters.
- Rawlinson wil Lucid heel graag in de markt zetten als een alternatief voor Tesla.
- Lees ook: De bubbel is gebarsten: elektrische startup Rivian verloor na de spectaculaire beursgang driekwart van z’n waarde – dit gebeurde er
Topman Peter Rawlinson van Lucid Motors, een startup die elektrische auto’s maakt, sluit niet uit dat de verkoopprijzen omhoog moeten. Dat zei Rawlinson donderdag tegen persbureau Reuters.
“Het is een onvermijdelijk dat we moeten kijken naar de prijzen van toekomstige modellen,” zei hij op een Amerikaanse conferentie voor techbedrijven.
Lucid positioneert zich als rivaal van Tesla. Het is een van de weinige nieuwkomers in de wereld van de elektrische auto die tractie verkreeg na de beursgang vorig jaar, meldde Insider. CEO Rawlinson heeft de ambitie om het op te nemen tegen Tesla, het bedrijf waar Rawlinson voorheen diende als één van de topmanagers.
Tesla verhoogde begin deze week de prijzen van auto’s die het bedrijf in de Verenigde Staten en China verkoopt.
Ook startup Rivian, die zich richt op elektrische trucks, verhoogde de prijzen in maart. Rivian draaide dit gedeeltelijk terug vanwege klachten van mensen die auto's van het merk vooruit hadden besteld.
Lucid Motors heeft net als andere fabrikanten te maken met de een tweevoudige uitdaging: hogere inkoopkosten vanwege de stijging van grondstofprijzen én verstoring van industriële toeleveringsketens na de invasie van Rusland in Oekraïne.
Zo zijn onder meer de prijzen van nikkel en lithium fors gestegen en dat zijn belangrijke bestanddelen van lithium-ion batterijen. Dit kan de kosten voor het maken van een elektrische auto met duizenden euro's opdrijven.
Verwijzend naar de prijsstijgingen van nikkel, zei Rawlinson tegen Reuters dat het "onverstandig zou zijn om te zeggen dat we nooit onze prijzen gaan verhogen."
Startups zoals Lucid hebben vaak meer moeite om de levering van onderdelen goed te managen, omdat hun relaties met toeleveranciers nog niet zo hecht zijn.
Maar alternatieve toeleveranciers inschakelen om onderdelen te bemachtigen zou de kwaliteit schaden, meent Rawlinson. Lucid Motors had recent problemen met onder meer de levering van vloerbedekking en glas voor de voorruiten, meldde Reuters.
Eind februari verlaagde Lucid zijn productiedoelstelling voor dit jaar naar 12.000 tot 14.000 voertuigen in plaats van 20.000. "Dit weerspiegelt de buitengewone logistieke uitdagingen waar we voor staan", zei Rawlinson in een persbericht over de resultaten in het slotkwartaal van afgelopen jaar.
Rawlinson geeft tegen Reuters aan dat Lucid zich zal houden aan afgesproken prijzen voor klanten die auto's vooruit hebben besteld. "Klanttevredenheid en erkenning van de kwaliteit gaan boven aandacht op de korte termijn voor het aantal auto's dat we afleveren in een kwartaal."